Gezond oud Tip 5: Beweeg en Sport

7 DAGEN, ELKE DAG EEN VIDEOTIP

Tip 5:

Zitten is het nieuwe roken

We zitten de hele dag. Vanaf het moment dat we uit bed stappen zitten we aan de ontbijttafel, vervolgens stappen we in de auto naar ons werk. Dan zitten veel mensen de hele dag op kantoor of aan een bureau en vervolgens stappen we weer in de auto op weg naar huis Dan eet je je eten weer zittend aan tafel en ’s avonds zit je op de bank. We weten allemaal dat bewegen belangrijk is maar doen we er ook echt iets aan.

 

 

Op 1 januari hebben we allemaal goede voornemens om meer te gaan bewegen. Na enkele dagen of weken zijn deze voornemens verdwenen als sneeuw onder de zon. Als je een nieuw voornemen hebt dan moet je dit voornemen 30 dagen lang uitvoeren wil het een gewoonte worden. Wij moeten in beweging komen zodat er een doorstroming en een massage in je lichaam plaatsvindt zodat je lichaam niet stil komt te staan en troebel wordt zoals de rivier die ik beschrijf bij het drinken van water.

 

Net zoals de stroming van het drinken van water in je lichaam belangrijk is, is ook de bloed doorstroming belangrijk. Het zuurstof wordt vervoerd door jouw bloed en daarom is bewegen belangrijk. Als jij ervoor zorgt dat de bloeddoorstroming in je lichaam in beweging is, komt het zuurstof op de plek waar het hoort en dat geldt ook voor de voedingsstoffen. Dat is weer goed voor diverse gezondheidsklachten zoals bijvoorbeeld een te hoog cholesterol.
Bewegen Is ook goed voor onze hersenen. Na afloop van het sporten ben je dan wel moe maar je voelt je ook voldaan en gelukkiger.

 

Een goede bloeddoorstroming brengt zuurstof bij de hersenen waardoor je ook beter kunnen denken en concentreren. Beweging is ook goed voor je gewrichten. Er zijn veel mensen met reumatische aandoeningen en juist voor deze mensen is het belangrijk om te blijven bewegen. Waarom zou dat zijn? Waarom voelen ze zich beter bij het in beweging blijven? Beweging maakt ons gezonder gelukkiger en houdt ons Jong zeker als je dat ook in teamverband doet want dan komt er nog een sociaal stukje bij. Wil je het niet in teamverband omdat dat te veel tijd kost maar wil je wel bewegen dan zijn er vele mogelijkheden om te bewegen en te sporten.

 

Geen enkele reden om smoesjes te hebben om niet te bewegen. Ik doe drie keer in de week aan yoga nadat ik opsta of ik doe The seven minute workout. Dat kost mij dus slechts 7 minuten en dat doet best veel goeds voor je lichaam. Je kunt de app gratis downloaden. Of ik ga een mooi stukje hardlopen als het mooi weer is want ik ben een mooi weer loper. En zo zijn er diverse mogelijkheden om te bewegen. Je kunt met de fiets naar je werk je kunt de trap nemen in plaats van de lift.

 

No problemo!

 

Wishing you Lots of Healthiness

Marion Manders